BELANGRIJK BERICHT: Start werkzaamheden Fase 3
Vanaf maandag 14 oktober wordt met Fase 3 van de herinrichting van de Gijsbrecht gestart. De werkzaamheden vinden plaats tussen de Ericastraat en de Egelantierstraat. Het werkvak van fase 3 is…
9 oktober 2019
Als ik naar Chilly kijk (en dat is vaak, want ik woon er tegenover), dan voel ik mij soms als alleenstaand, hoogbejaard mannetje gelijk een klein kind dat nooit een aanlokkelijke snoepwinkel binnen mag. (De naam ‘Chilly’ komt trouwens van het Engelse ‘chill’, met een Franse associatie, vind ik). In 1991 startten de huidige eigenaren, Ruud en Renate genaamd, in één van de drie panden die Chilly thans huisvest, met deze fraaie en altijd helder verlichte winkel voor lingerie en badmode. Al snel huurden ze beide aanpalende percelen erbij en zo heeft Chilly een voorgevel van drie panden op rij. In principe komen hier dus met name vrouwen, die tussen de maten A tot en met O terecht kunnen voor het mooie ondergoed, zoals bh’s, slipjes, body’s en panty’s.
Het gesprek over deze opvallende winkel voer ik met de bedrijfsleider, de 56-jarige Conny van der Lugt (roepnaam ‘Con’) en haar rechterhand, de 43-jarige Linda Blom; beiden fulltime arbeidzaam. Medewerkster Siepie Voogd (56) zet -staande bij- soms de puntjes op de i. Ze zijn alle drie opgewekte, lachgrage vrouwen die met hart en ziel hier aan de slag zijn. Ze worden bijgestaan door Yvonne, Silvana en Esther, die parttime werkzaam zijn alhier. Allemaal vrije blije meiden op rij…
Con, geboren Amsterdamse, maar sinds dik 30 jaar Hilversumse (‘woon om de hoek’) is getrouwd, heeft twee dochters en een kleinzoon. Linda is ook getrouwd –met een andere man- en heeft vier dochters en twee kleinkinderen. Ze hebben het ontzettend naar hun zin, net als hun collega’s, met wie ze een ‘heel leuk team’ vormen, benadrukt Con. In het begin verkocht Chilly zowel damesmode (bovenkleding) als lingerie en schoenen, zodat ‘de vrouw van top tot teen’ kon worden aangekleed, alhier. Maar geleidelijk richtten ze zich vooral op onderkleding en badmode. En dat is goed gelukt!
Zowel de fysieke winkel als de web-shop draaien goed. Op/in de laatste kunnen klanten rustig bekijken wat er zoal te koop is bij Chilly: dat betreft een zeer uitgebreide en gevarieerde collectie, met hele mooie en verfijnde lingerie. Wat online besteld wordt, kan thuis bezorgd worden of in de winkel worden gepast. De klanten komen –onder meer vanwege de web-shop- uit het hele land, tot aan België aan toe. Het leuke is dat, als de cliënten hierheen komen voor deze mooie modezaak, zij een bezoekje veelal combineren met een uitstapje langs de andere winkels in deze ‘bijzondere en gezellige’ winkelstraat.
Sinds 2014 verkoopt Chilly prothese-bh’s, maar vanaf volgende week komt er een specialiteit bij, die vooral Linda beoefent: het aanmeten van borstprotheses. Linda legt uit: “Ik heb een semi-medische cursus ‘mamma-care-adviseur’ gevolgd, voor vrouwen bij wie een borst is afgezet vanwege borstkanker. Gelukkig kunnen wij met een borstprothese de ongelijkheid in silhouet corrigeren. Zodat een vrouw richting buitenwereld zichzelf met meer zelfvertrouwen kan presenteren. Oftewel: vrouwen kunnen zo weer vrouw zijn…”
In het voorjaar krijgen ze de badmode binnen –al verkoopt dat wel het hele jaar door-, terwijl als de feestdagen naderen, ook mannen binnenkomen, die wat fraais voor hun eega’s willen kopen. Chilly is geopend van dinsdag tot en met zaterdag; Con gaat –net als haar collega’s- altijd ‘met een big smile’ naar het werk, want “we vinden het heerlijk om mensen gelukkig te maken.” Ze hebben trouwens ook een klein lijntje voor mannen: dat betreft vooral ondergoed zoals slipjes, al vinden de ‘lovely ladys’ het soms wel lastig om de juiste kleding voor mannen in huis te halen. Een enkele ondeugende man koopt wel es wat voor zichzelf, maar Chilly is dus vooral een vrouwenwinkel of dameszaak, gericht op met name de sensitieve ‘ondermode’.
De medewerksters volgen wel eens een cursus van de leveranciers, erop gericht om de vrouwelijke klanten goed te kunnen adviseren en bijstaan bij het maken van hun keuze(s). Internet versterkt –opmerkelijk genoeg- ook de fysieke verkoop via de winkel, waarbij de cliënten pas betalen als ze hun favoriete kleding in huis hebben en/of in de winkel gepast hebben. “’Vooraf winkelen’ noemen we dat: eerst kijken op de web-shop en dan hier de knoop doorhakken. Lingerie is zeer persoonlijk en heeft iets specifieks; zeven van de tien vrouwen, schat ik, dragen niet de juiste maat,” stelt Linda.
Op de Gijsbrecht zijn diverse winkels die damesmode verkopen, bovenkleding dus. Con: “Maar wij zijn echt gespecialiseerd in onderkleding en badmode, dus we spreken niet van ‘concurrenten’, maar van ‘collega’s’. Bovendien verwijzen we vaak klanten naar elkaar door. Als het onder lekker zit, is het boven vaak ook goed.” Con en Linda vinden het ‘afschuwelijk’ dat er op de straat zo’n leegloop aan winkels is: internet wint het steeds meer van de klassieke winkel, waardoor bureauzaken en eettentjes hier de plaats innemen van de vele kleine boetiekjes, die de Gijsbrecht juist zo typisch en bijzonder maken/maakten. “Zonde! Want dit is juist zo’n bijzondere straat en zo wordt het er helaas niet aantrekkelijker op… “
Maar over de locatie van Chilly is Con tevreden: “Ik vind ’t helemaal goed hier! Wel worden de klanten door ons gewaarschuwd om het parkeergeld niet te vergeten; al kunnen die wel es vergeetachtig zijn, als ze bezig zijn met kleding passen. Dan is het parkeerbeleid soms wel wat te streng: als iemand twee minuten te laat is, zit er al een bon onder de ruitenwisser. Dat vind ik wel wat flauw.” Overigens bevinden zich onder elk van de drie winkelpanden van Chilly paskamers, terwijl de inrichting van de zaak verschilt per seizoen. “Sinds we ‘mode’ weg hebben gedaan, zijn we wel een stuk meer laagdrempelig geworden, al denken veel mensen nog steeds dat we alleen een hele dure zaak zijn. Echt onterecht: we hebben voor elk wat wils. Oftewel: zij altijd blij! En hopelijk ook hij!“
“Zoals gemeld komen tegen en met de feestdagen wat vaker mannen de winkel binnen. Soms haalt één van hen ineens een beha uit zijn jaszak en zegt dan: dit is haar maat! En ik de hare! Haha!”
Chilly: chille zaak voor chille vrouwen!
Frans Kwantes, 5 oktober 2019.
Siepie, Conny en Linda
Chilly Hilversum Gijsbrecht van Amstelstraat 186 1214 BE Hilversum t: 035 624 9407 w: www.chillyhilversum.nl
Vanaf maandag 14 oktober wordt met Fase 3 van de herinrichting van de Gijsbrecht gestart. De werkzaamheden vinden plaats tussen de Ericastraat en de Egelantierstraat. Het werkvak van fase 3 is…
Zondag 15 september wordt een gezellige volle dag op de Gijsbrecht. Na een ontbijt voor 600 personen gaan we ’s middags door met een echt Panna Knock Out toernooi. Hierbij…
hilversum600 Panna Knock Out