Wij
Na een Kerstreces, een griepje (wie niet?) en een uitgestelde Praatafspraak, breng ik de Straatpraat weer aan de praat met een bescheiden en zeer vriendelijk (echt)paar : Wenneke Janssen (40) en haar man Tim Heere (43) –mijn overburen- leiden samen drie winkels in tweedehands kleding, waarvan eentje dus op onze straat; de andere twee in Huizen en Amersfoort. Op de gevel en hun visitekaartje staat: “Second Lifestyle: Dames & Heren, Baby’s & Kinderen, Tweedehands en Outlet’.
Zij
Wenneke is geboren in Amsterdam-Zuid, waar haar moeder een tweedehands kledingwinkel had (‘de Ruilhoek’). Na basisschool, VWO en een jaartje reizen, studeerde Wenneke ‘Vrijetijdskunde’ in Breda, waar ze ook ging wonen. Na de studie werkte ze een jaar op de marketafdeling van de Efteling.
Omdat moeder door haar compagnon uitgekocht werd in ‘De Ruilhoek’, startten zij en haar dochter de zaak in het Gooi, “waar de mensen geld en mooie kleren hebben.” Omdat ma in Almere woonde en Wenneke in Breda, lag Hilversum mooi in het midden. Maar na een paar jaar van reizen, files en drukte, vestigde Wenneke zich in Bilthoven, waar ze nu nog woont, samen met man en kinderen.
Hij
Tim is geboren in Zaandam, deed het CIOS (sportopleiding) in Arnhem, maar stapte over naar de ‘Nationale Hogeschool voor Toerisme en Verkeer’ in Breda, waar ook Wenneke studeerde. Daar begon hun eerstehands liefdesleven. Tijdens de opleiding begon Tim een eigen bedrijf voor ‘recruiting’ (werven) van personeel in de recreatie en toerisme.
Maar helaas gooide de crisis van 2008 roet in het eten, waardoor hij een tijdje ging dolen: eerst accountmanager bij de RAI in Amsterdam en daarna als ‘google analytics specialist’, gecombineerd met een webwinkel in designartikelen. In 2014 ging hij echter enthousiast aan de slag met en bij Wenneke en haar “tweedehandswinkel’ op de Gijsbrecht. Het bescheiden en zeer vriendelijke stel trouwde in 2011; ze hebben twee kinderen: Nick (8) en Jenny (spreek uit: djennie) (6).
Kleedkamer
Wennekes moeder is sinds een jaar of zeven met pensioen, maar springt nu en dan nog bij. In de winkels werken in totaal achttien mensen, op dit moment allemaal van het vrouwelijk geslacht. Ongeveer de helft is min of meer parttime; op de Gijsbrecht drie a vier meiden. Het sympathieke kledingkoppel W&T coördineert uiteraard alle zaken -van de administratie, werk aan en in de winkel, tot het schoonmaken van het toilet-, waarbij Wenneke zich vooral bezig houdt met ‘de winkelvloer en de meiden’; zeg maar het dagelijks reilen en zeilen. Tim is meer de man van het onderhoud en het internet; promotie op Facebook en Instagram; of zoals hijzelf zegt: “Ik ben meer online gericht.” Tot hun werk behoren onder meer personeelszaken, inkoopbeleid, administratie, maar ook invallen bij ziekte en het onderhouden van uiteenlopende contacten. Wenneke: “Al met al heel druk, met twee kinderen erbij.”
Op en afdruk
Aardig om te vermelden is, dat Tim deel uitmaakt van het bestuur van de Gijsbrechtondernemers en nog altijd hand- en spandiensten verricht voor de website van de vereniging. Toen dit bestuur zo’n twee jaar terug doende was om de Gijsbrecht wat meer bekendheid en ‘schwung’ te geven, werd ondergetekende ‘ontdekt’, die zich dus bezig houdt met zijn Prietpraatjes. Tim: “De interactiviteit op onze straat is leuk. Er is veel dynamiek!”
Verkleden
Vrijwel alle kleding die ‘Second Lifestyle’ verkoopt, komt van particulieren. Opmerkelijk genoeg zijn hun klanten –zowel de leveraars als de kopers- afkomstig uit het midden en hogere ‘segment’. Volgens Wenneke komt dat, omdat deze mensen hun geld liever niet uitgeven aan dure kleding, maar het uitgespaarde geld willen besteden aan bijvoorbeeld uit eten of op vakantie gaan. Dat was altijd al zo en is nog steeds zo. Voor veel mensen is het ook een sport om iets leuks te vinden, voor ‘minder’.
Bij de inkoop moet natuurlijk goed gelet worden op diverse belangrijke criteria. Wenneke: “Recentheid –niet ouder dan één of twee jaar-, geen vlekken of gaten, gestreken, netjes en: mooi. Sommige mensen vinden het soms lastig te verteren dat wij hun kleding niet aannemen, omdat het voor hen kleding met dierbare herinneringen betreft, waar ze met moeite afstand van doen. In de kouwe kleren, dus… Tja, dat geeft wel eens wat wrijving met de meiden in onze zaak. Maar we moeten een kritische selectie uitvoeren, want we hebben niet alleen weinig ruimte, maar we kiezen voor wat het mooist is en/of wat het beste is te verkopen. Het is namelijk de bedoeling dat de kleding verkocht wordt.”
Kleren van het lijf
Tim: “Je kan onze winkel niet goed vergelijken met bijvoorbeeld Terre des Hommes, de Kringloop of het Leger des Heils: die verkopen ‘échte’ gebruikte kleding, terwijl wij in principe wat professioneler en ietsje duurder zijn, omdat wij kwalitatief selecteren. We hebben kleren voor het hele gezin; in volgorde van verkoop: voor dames, kinderen, mannen en baby’s. Ondergoed en badkleding nemen we in principe niet aan: we willen het graag vrolijk en fris houden. Mensen die hun gebruikte kledij bij ons achterlaten, kunnen kiezen: als hun kleding niet wordt verkocht, kunnen ze die later weer ophalen. Als ze dat niet willen: dan zie je eens in de twee weken op onze stoep een enorme berg zakken met kleding liggen: die gaat naar goede doelen.”
Goed in de kleren
Er is een nieuwe doelgroep bijgekomen: mensen die tweedehands kleding kopen uit milieuoverwegingen, in het moderne kader van duurzaamheid: gedragen kleding hergebruiken: ‘we geven kleding een tweede leven’; vandaar ook de naam van deze winkel(s). De laatste tijd komen ook veel ‘expats’ over de vloer, veelal Engels sprekende buitenlanders, werkzaam bij grote bedrijven in de regio, zoals Nike. “Deze mensen zijn vaak merkgevoelig en kijken niet op een cent”, aldus Tim, “vandaar dat ik onze site deels Engelstalig heb gemaakt, want hun aandacht en interesse in ‘Second Clothing’ nemen toe.” Wenneke en Tim kopen hun spullen soms ook nieuw in: bijvoorbeeld van winkels die hun onverkochte voorraden kwijt willen (’outlet’), van fotografen en stilisten. En soms kopen ze nieuw spul in, bij een groothandel in Amsterdam, zoals sjaaltjes en sieraden.
Cliff-/kleerhanger
Over onze straat zijn beiden zeer te spreken: “Het is een leuke, levendige straat, met een grote variëteit en een actief, professioneel bestuur. De bekendste straat in onze contreien!”, meldt Tim. “Een gezellig dorpje in het dorp, haha! Natuurlijk zijn er ook wat minpuntjes, maar er is overal wel wat…”, vat zijn vrouw het lachend samen.
Zij sluit af met deze anekdote: “Toen wij begonnen als winkel in tweedehands kleding, was niemand erover te spreken: “Dat is toch niets voor onze straat!”. Maar mijn moeder zei: “Let maar op! Er komen veel mensen naar ons toe! We krijgen het hartstikke druk!” En dat is helemaal uitgekomen!” Haar man sluit naadloos aan: “Elke dag staan de meeste fietsen voor ónze deur. We hebben zo’n tienduizend vaste klanten, wat per dag gemiddeld een bezoek van honderden gasten betekent. De zaak is uniek in zijn soort en is inmiddels een gewild onderdeel van Hilversum.”
Wenneke, tot slot: “Je maakt de straat niet in je eentje, maar met elkaar!”
Second Life: Krijg toch allemaal HUN kleren!
(Mijn flauwe vondst, hoor!)
|
Frans Kwantes,
14 januari 2019.
Second Lifestyle Hilversum
Gijsbrecht van Amstelstraat 206
1214BE Hilversum
035 – 631 92 22
www.secondlifestyle.nl