TERUG

Straatpraat: Lafeber, horen en zien

Op het oog

Waar jaren ‘Zeeman’ vertoefde, is sinds ruim een jaar Lafeber, horen en zien gevestigd: audicien en opticien in een ruim, fris en gastvrij onderkomen. De eigenaar Wim Lafeber, die we zo nader leren kennen, vertelt onder meer dat, toen hij de winkel in maart vorig jaar wilde openen, hij meteen weer kon sluiten, vanwege die ploert van een Cor Ona. “Maar,” meldt Wim, “toen ik werkeloos thuis zat, bedacht ik dat ik dat ik de verbouwing goed zelf onder handen kon gaan nemen, want ik had tijd genoeg en ben best wel handig. En dus: nieuwe wanden, leiding- en stucwerk, nieuwe verlichting en zo meer.”

Het resultaat is een lust voor het oog. (Het oor laat ik nu met rust).

Audio en Visueel

De ouders van Wim exploiteerden jarenlang drogisterijen in de regio Utrecht; Wims oudere broer en zus doken -op advies van hun ouders- meteen ‘de optiek’ in, waarin zij nog altijd actief zijn. Ik moet denken aan een kinderprogramma uit mijn jeugd (diep in de vorige eeuw), geheten: ‘Met oog en oor de wereld door’. Zo is het ook bij de Lafebers….

Wim is in 1974 geboren in Utrecht. Na de middelbare school volgde  hij de Middenstandsopleiding, maar toen hij die had afgerond, wist hij niet welke richting hij uit wilde. Dat werd aanvankelijk de makelaardij, die hij zo’n kleine vier jaar uitoefende bij een projectontwikkelaar op het mooie Aruba. “Ik heb daar veel geleerd, in mijn jonge jaren.” Eenmaal terug in Nederland (1996): aan de slag bij een groot Amerikaans bedrijf, waar hij een managementfunctie bekleedde.

Na zeven productieve jaren vroeg zijn broer Reyer, die inmiddels drie optiekzaken runde, of Wim bij hem wilde komen werken. Daar had Wim wel oren naar (audio) en zag het wel zitten (visueel): hij werd in 2003 operationeel manager en hield zich onder meer bezig hield met financiële administratie, personeel, marketing en inkoop. Wim had daar ervaring genoeg mee, al was hij niet opgeleid tot opticien, maar die ambitie had hij ook niet: “Het ‘vakwerk’ qua horen en zien laat ik natuurlijk over aan het deskundige personeel. De samenwerking binnen onze familie was fantastisch en ik had een schitterende tijd!”

Eigen benen

Maar geleidelijk ervoer Wim dat hij wel erg in de schaduw van zijn broer stond en dat hij de uitdaging zocht van baas te zijn van een eigen winkel: “Ik wilde mijn eigen fouten maken en mijn eigen successen boeken”. Reyer begreep dat goed: zo nam Wim in 2017 van zijn broer de  optiekzaak in Amersfoort over, waar hij nog altijd eigenaar van is. Al snel begon de wens te groeien dat hij nóg een eigenwinkel wilde openen, geheel naar zijn inzicht en smaak; maar dan wel in de regio Utrecht, die hem zo vertrouwd is. Na enig speurwerk werd dat het ‘Zeemanshuis’ op de Gijsbrecht. “Ik was meteen verliefd op deze straat. En het pand was ruim genoeg voor de sectoren ‘horen’ en ‘zien’; en heeft de potentie om te groeien. Hoewel we vanwege Corona nog niet echt uit de verf zijn gekomen, ziet de nabije toekomst er gunstig uit. We zitten gelukkig in de lift omhoog!”

8 Days a week

Wim is getrouwd met Debby, die werkzaam is bij de Rabobank. Hun huis staat in de Meern bij Utrecht, waar zij beiden al vanaf hun prilste jeugd verblijven. Daar wonen ze gelukkig met hun ‘schitterende’ tweeling: dochter Faye en zoon Lars, toevallig allebei 13 jaren jong. Wim heeft geen uitgesproken hobby’s, maar omdat hij zes dagen per week in touw is voor zijn twee winkels, brengt hij de resterende zevende dag heel graag door met vrouw en kinderen. Dat kan betekenen: thuis spelletjes doen, erop uitgaan of het water op. Want Wim is een ‘watergek’, die jarenlang een eigen boot had, maar die moest hij laten varen toen hij het te druk kreeg. Hoewel het klinkt als een cliché, geldt het werkelijk voor Wim: zijn werk is zijn grootste hobby!

Roze bril

Rond een uur of negen ’s ochtends opent hij één van zijn  twee winkels, waar hij alles opstart, inclusief koffie, die voor hem een soort nectar is. Samen met zijn medewerkers (allemaal dames) bedient hij de klanten, al blijft hij -zoals gezegd- weg van het specialistische werk voor oog en oor: hij is ‘gastheer’ die graag klanten ontvangt, maar  ook ‘gewoon’ de ramen lapt. Wim: “Ik ben niet zozeer onderwerp, maar meewerkend voorwerp.” Kijk, daar knap ik als oud-docent Nederlands zienderogen van op… Maar Wim doet zeker wel iets met de techniek: zo slijpt hij bijvoorbeeld brillenglazen en repareert monturen. Weet u nog: Wim is een handige jongen…

In totaal heeft hij acht mensen in dienst, van wie hij met name Melody wil noemen, ‘het gezicht van deze winkel’; naast audicien Zefanja. Hoewel ‘Lafeber’ hier nog een ‘groentje’ is, was Wim aangenaam verrast door de positieve reacties van collega’s en klanten, toen hij hier zijn deuren  opende. “Voor mij was het een hartverwarmend compliment toen men  zei: ‘U bent een aanwinst op onze straat!’,” aldus deze bevlogen brillenbaron.

In de kijker

Over de sectie ‘zien’  meldt Wim: “Wij verkopen ‘zichtoplossing’, in de vorm van brillen en contactlenzen. Ons doel, nee: onze missie is om de klanten naar buiten te laten gaan met een beter zicht. Uiteraard doen we geen medische zaken, zoals staar of oren uitspuiten. Wat de laatste tijd goed loopt, is de ‘computerbril’.”

Nou breekt mijn bril. Wat is een computerbril? “Dat is een soort multifocale bril: per individu is de bovenste helft afgesteld op de afstand tot het scherm en de onderste helft is afgestemd op het toetsenbord. Zeker in deze Coronatijden, waarin mensen veel thuis achter de  computer zitten, is dit een ideale bril, die ook je ogen nog eens spaart, zoals bij al onze brillen. Want wij verkopen uitsluitend op maat gemaakte kwaliteitsspullen, waardoor er wel een prijskaartje aan hangt, maar wij willen alleen tevreden klanten met een prima beeld en geluid.”

Op het gehoor

Ten aanzien van de sectie ‘horen’ meldt Wim: “Ook op dit gebied willen wij de klanten topkwaliteit bieden. Voor hulp bij slecht-horen, bestaat een hogere drempel dan bij kijken: men kan niet vergelijken hoe goed of slecht men iets hoort. Heb je slechte ogen, dan zie je dat zelf meteen. Vaak komen mensen met gehoorproblemen hier, omdat anderen hun hebben aangeraden deze stap te doen. Als wij mensen een beter gehoor geven, huilen ze soms van geluk, want ze weten niet wat ze horen! Het echte geluid van zingende vogels,  dat van de kleine kleinkinderen en van mooiere muziek. Maar daarnaast bieden we ook preventief, beschermend maatwerk. Denk aan oordopjes voor het zwemmen, op de motor, in de bouw, bij festivals, voor orkesten en bands. En alles is helemaal up-to-date!”

Blij erbij

De administratie vindt Wim een minder leuk aspect van zijn werk, maar hij groeit en bloeit als hij hoort dat mensen zijn werk zeer waarderen. En de Gijsbrecht is voor hem een feestje, vanwege de diversiteit aan kleinschalige winkeltjes, die op hun eigen manier iets bijzonders inbrengen en “dat motiveert enorm, zeker met zo’n actief bestuur van de winkeliersclub. Ik voel me hier heel erg thuis!”

Lafeber: Gezien én gehoord!

straatpraat, frans kwantes

Frans Kwantes,
14 mei 2021.

Lafeber horen en zien opticien en audicien op de Gijsbrecht
Wim Lafeber en Melody

Lafeber, horen en zien
Gijsbrecht v. Amstelstraat 174
1214 BD Hilversum
035-3037174
info@lafeberhorenenzien.nl
www.lafeberhorenenzien.nl