De stijlvolle winkel voor interieur, wonen en decoratie ‘De Huiskamer’ wordt gerund door een jong
ogend stel: Nancy Pronk en Marc Valkenhoff, beiden op de kop af vijftig jaar jong. Ze hebben
ongeveer even lang een relatie als de zaak bestaat: tien jaar. Op 14 februari wordt met name het
laatste jubileum gevierd!

Ze wonen samen in Bussum, in de tot 32 appartementen omgebouwde Sint
Vituskerk, boven het altaar, of zoals Nancy het omschrijft: “Drie hoog achter.” Ze hebben geen
kinderen, maar wel een kanjer van een hond: ‘Kyra’, een ‘Benner Sennen’. En ook deze vriendelijke
lobbes is een decennium oud. Kennelijk hebben Nancy en Marc niet alleen iets met elkaar, maar nu
ook met het getal ‘tien’.

De Stoffenkamer

Nancy is geboren en getogen in Bussum, Marc is een rasechte Hilversummer. Hij volgde na het
Roland Holst de MCO in Amersfoort. Daarna werkte hij in een herenmodezaak in de Schoutenstraat
alhier, om na een jaar of vijf aan de slag te gaan bij een studio voor binnenhuisarchitectuur. Sinds
1999 is hij een zelfstandig ondernemer, met als start op de Gijsbrecht ‘De Stoffenkamer’, die
handelde vooral in gordijnen en raamdecoratie (horren, jaloezieën, enz.); in dat pand zit nu ‘Studio
Pasta’. Een paar jaar later kon hij ook het pand er schuin tegenover betrekken, waar de stijlvolle
interieurwinkel nu nog altijd is gevestigd. Zoals gezegd opende hij De Huiskamerdeuren op 14
februari 2008. Weer een jarige onder onze winkeliers!

Boven het altaar

Nancy ging na de middelbare school in Bussum naar Enschede, waar ze haar geluk beproefde op de
Textiel Handelsschool, want ze wilde altijd al iets in de kleding/stoffen doen. Maar binnen een jaar
hield ze het daar voor gezien en nestelde zich in Bussum. Intussen ging ze in Amstelveen aan de slag
bij een groothandel in nachtkleding, die leverde aan veel grote Europese bedrijven. Na tien jaar
(jawel, tien…), stapte ze over naar ‘KGU uitzendburo’s’, waar ze eerst mensen aan tijdelijke of vaste
banen hielp en nam ze afscheid als directeur.

Heel toevallig bleef ze daar tien jaar werken, tot ze Marc ontmoette, op een vrolijke zaterdagmiddag in ‘Het Bonte Paard’ te Laren; door deze liefde op het eerste gezicht vormden ze al snel ‘een setje’ (hun eigen woorden!). Niet lang daarna trok Marc bij
Nancy in; niet vóór het altaar, maar erboven (mijn woorden).

Marc had toen een tijdje twee winkels, ‘De Huiskamer’ en de genoemde stoffenkamer. Geleidelijk
aan ging Nancy hem steeds meer in de interieurwinkel helpen met allerlei hand- en spandiensten,
aanvankelijk vooral op vrijdag en zaterdag. In 2009 werden beide winkels samengevoegd tot de
huidige ‘De Huiskamer’. Het is zo ongeveer de enige winkel in de straat waar ook de bovenverdieping
is ingericht tot ‘showroom’: twee etages prachtige stijlvolle meubels, gordijnen, schilderijen; te kust
en te keur.

Het Complete Interieur

‘Interieur’ was altijd al beider hobby, reden waarom vrienden en familieleden hun vaak om advies
vroegen. Hoewel de zaak in principe van 10 tot 6 uur open is, zijn hun werkdagen vaak langer en
bestaat hun week niet zelden uit zes, soms wel zeven werkdagen. Marc gaat veel naar de mensen
thuis toe, vooral om adviezen te geven over hun gewenste nieuwe inrichting.

Hij ziet dan het huis, de stijl der bewoners en de mogelijkheden; daarna kan hij bijna als een
binnenhuisarchitect een concept tekening ‘huiskamer nieuwe stijl’, waarbij soms ook kleine
verbouwingen nodig of wenselijk zijn. Het gaat werkelijk om een ‘totaal pakket’ dat Marc kan
verzorgen: alles wat men maar in de huiskamer nodig heeft, meubels, tapijten, verf, behang,
verlichting.

Hij richt zich dus op ‘het complete interieur’ van met name de woonkamer: regelmatig
gaan Nancy en hij naar showrooms, ateliers en beurzen in binnen- en buitenland om waardevolle en
nieuwe collecties te bezien en te vergaren. In principe kan hij als ‘selfmade handige jongen’ veel zelf
doen, zoals gordijnenrails aanbrengen, maar hij laat echter aan anderen regelmatig de praktische
uitwerking over, zoals timmeren, stofferen en smeden; hij is dan de ‘dirigent’. De mooie artikelen die
De Huiskamer verkoopt, worden soms door een gecharterd transportbedrijf thuis afgeleverd, maar
Marc is wel bijna altijd ter plekke aanwezig, om de nieuwe inrichting goed te dirigeren. “Omdat wij
met korte lijnen werken, krijg ik met de klant ook geen ruis”, aldus Marc.

Keihard knokken

Toen M&N in 2008 begonnen met ‘De Huiskamer’, hadden ze natuurlijk niet voorzien dat
uitgerekend tóen de economische crisis zou gaan woeden. Ze hebben een paar jaar keihard moeten
knokken om het hoofd boven water te houden, maar het is ze gelukt en daar zijn ze heel trots op. En
terecht: het zijn harde werkers die zonder personeel het sámen fiksen; de zaken gaan nu weer naar
wens voor de wind. Als de één ziek is (wat gelukkig weinig voorkomt), moet de ander het in zijn of
haar uppie doen. Veel vrije tijd hebben ze niet, maar soms kunnen ze lekker genieten van een goeie
vakantie. Omdat de zaak dan dicht gaat, worden sommige klanten vooraf ingeseind; die reageren dan
vrijwel altijd heel aardig: “Geniet ervan! Jullie werken er hard voor!”

Maatwerk

Marc: “Juist vanwege de diversiteit die wij aanbieden, kunnen we een compleet plaatje realiseren,
dat ook nog maatwerk is. Ik omschrijf ons assortimenten als ‘stoer, stijlvol en eigentijds’. We
bedienen het midden- en betere segment met service van bijpassend niveau!” Nancy vult aan:
“Maar behalve meubilair van de beste kwaliteit, kunnen mensen ook leuke cadeautjes voor minder
dan een tientje bij ons kopen, hoor. Een cadeautje moet net zo leuk zijn om te géven als om te
krijgen.” Marc vat het als volgt samen: “We bieden een mooie en uitgebreide mix van goede merken
aan. We willen geen dertien in een dozijn zijn.” Dat is goed te zien aan de vele fraaie interieurstukken
die hier te bewonderen en te bekomen zijn; zelfs dát zie ík, met de blik van een simpele bejaarde frik
– als het gaat om stijlvolle huiselijke vormgeving.

Het leukste van hun werk is dat ze ‘iets moois creëren bij mensen thuis, waar de bewoners blij van
worden’. Als Marc bij de mensen thuis kijkt en adviezen geeft, kan het zijn dat alleen al een kast op
een andere plek zetten, als een ‘eyeopener’ voor mensen heel verfrissend kan werken. Hun motto:
‘Van je huis een thuis maken!’ Tenslotte moet je in je eigen huis wel je eigen fijne plekkie hebben,
waar je je happy voelt.

Huiswerk

Een nadeel van dit ‘huiswerk’ is wel dat zo’n eigen zaak erg tijdrovend is, omdat er veel buiten de
winkeltijden om moet gebeuren. “Het is geen 9 tot 5 baan. Ondernemer ben je vierentwintig uur per
dag, maar ook dat heeft zijn charme. Omdat we er allebei zo veel plezier aan beleven, vallen die
lange werktijden ook wel weer mee!”

Nancy verricht -ondanks haar drukke werk in het interieur- ook nog wat exterieur werk: klusjes voor
het bestuur van de winkeliersvereniging, zoals de sociale media en de website. Zo hebben deze
sympathieke en hardwerkende mensen een druk bezet bestaan, waar ze echter veel energie en
vreugde uit halen. Ze zijn blij op de Gijsbrecht te zitten, “waar zo veel zelfstandige ondernemers zijn,
die zorgen voor een eigen typerende uitstraling op onze Gijsbrecht,” verwoordt Nancy het
enthousiast.
Ik ben ‘gewoon’ in een weelderige, warme huiskamer beland.

Deze Huiskamer kan wat mij betreft net zo goed heten: ‘De Thuiskamer’.

Frans Kwantes columnist van winkelgebied de gijsbrecht

Frans Kwantes,
31 januari 2018

De Huiskamer
Gijsbrecht van Amstelstraat 172
1214 BD Hilversum
t.: 035 – 622 33 30
e.: thuis@de-huiskamer.nl
w.: de-huiskamer.nl

Marc en Nancy van De Huiskamer interieurwinkel op de Gijsbrecht

De Huiskamer interieurwinkel op de gijsbrecht

Meer nieuws

Alle berichten (62)

Filter op de kaart

Categorie