Het klopt

Eén van de bijna duizend AH-filialen in ons land vormt het kloppende hart van de Gijsbrecht: die bij ons, op de hoek met de Hilvertsweg! Vorige week is deze zaak na een flinke verbouwing feestelijk heropend, waar vorige chef Gill Pincetti afscheid nam (hij is met pensioen) en de nieuwe captain Timothy van Duijn (31) zijn rol overnam. Als in de cockpit Timothy de ‘captain’ is, dan is zijn ‘first officer’ de 57-jarige Cor Tomassen (“zonder H, want wij zijn de arme tak.”) Beide sympathieke mannen praten vlot en enthousiast over hun werk.

Heijn en Duijn

Timothy is geboren in Naarden, maar woont zijn leven lang –tot op heden- in Huizen. Hij heeft een anderhalf jonger tweelingbroertje en – zusje, respectievelijk Officier van Justitie en hoofd van een internationaal PR-bedrijf. Bovendien heeft hij een geliefd halfbroertje en – zusje. Zijn vader werkt bij de Nederlandse Bank en zijn moeder op het Hoofdkantoor van AH. Na basisschool en VMBO, deed Timothy de opleiding ‘Small Business Retail Management’, via de heer A. Heijn, waar zijn moeder al jarenlang werkte en hem deze business in loodste. Na wat omzwervingen groeide hij binnen AH gestaag door en was binnen enkele jaren teamleider in onder meer de Oostermeent en in Kerkelanden. “Ik wilde op mijn dertigste supermarktmanager zijn; dat is bijna gelukt: ik ben het nu, maar ‘pas’ op mijn 31e, haha.”

Hij vindt deze start extra leuk, omdat hij meteen aan de slag kon gaan met de verbouwing, die een prachtige, grotere winkel opleverde. “We krijgen van klanten en collega’s alleen maar lovende opmerkingen!” Timothy is getrouwd: zijn vrouw werkt als zorgcoördinator in een ziekenhuis voor kinderoncologie in Utrecht. Ze hebben een zes maanden jong dochtertje, Mila.

Brede basis

Cor is geboren in Badhoevedorp en woont sinds 1980 in Hoofddorp. Zijn vader was technicus bij Ahrend, een bedrijf voor stalen kantoormeubelen. Zijn moeder werkte bij AH, als caissière. Cor heeft twee oudere broers. Na wat toen nog ‘de lagere school’ heette, volgde hij de opleiding Brood & Banket en daarna MBO Hotelschool, beide in Amsterdam. Tot zijn 23e deed hij allerlei ervaring op in de horeca, zoals in het Hilton en Okura Hotel, waar zijn leermeester Joop Braakhekke was, die hem onder meer de kunst van gastvrijheid en dienstverlening bijbracht. Cor: “Dat gevoel van helpen heb ik tot de dag van vandaag. Als iemand iets zoekt dat we niet hebben, ga ik aan de slag, net zo lang tot ik het heb!” Hij was erg intensief bezig, waarbij zijn sociale leven nul-komma-nul was.

Bij Gall & Gall (toen al van AH, als ‘Alberto’) haalde hij zijn wijn- en slijtersvakdiploma. Volgde de opleiding tot supermarktmanager, werk dat hij onder meer in het AH-filiaal op de van Baerlestraat in Mokum deed. Een veelzijdige leerperiode dus voor deze sympathieke baas. Hij is zo’n twintig jaar filiaalmanager geweest, maar toen wilde hij wel een stapje terugdoen, “een treetje lager”: hij werd assistent-manager en doet dat nu zo’n acht jaar; sinds 2016 in ons filiaal.

Helaas is Cor verwikkeld in een onaangename scheiding, na 34 jaar huwelijk. Zijn beide zonen (21 en 26 jaar)studeren in Delft; zijn (ex-)vrouw heeft een interessante baan bij de douane op Schiphol. Zijn hobby’s zijn modelspoorbaan (‘Marklin H-O’), Ajax, reizen naar Oost-Azië, maar ook sporten en lekker eten. Timothy voegt er lachend aan toe: “Ja, van lekker eten en het bourgondische leven houden veel AH-baasjes: genieten van het goede des levens, gecombineerd met zaken doen.” Knap sportief is hij bovendien: hij doet aan snowboarden, skiën, voetbal en wielrennen.

Heen en hander

‘Onze’ AH opende de deuren voor het eerst in november 1957 en is gestaag uitgebreid. Er werken nu 77 mensen, van wie vier full-time: deze beide heren en twee jonge teamleiders. Omdat ze samen aan het roer staan, kunnen ze hun werktijden prettig op elkaar afstemmen. Als Cor bijvoorbeeld werkt van 7 tot 15 uur, doet Timothy dat van 10 tot 20 uur. Als één van beiden ziek, op pad of op vakantie is, werkt de ander de hele dag.

Wat doen ze zoal op een werkdag? Timothy: “Ik loop eerst een rondje door de winkel, om te kijken hoe het ervoor staat en met de medewerkers een praatje te maken. Dan kruip ik achter de PC, om bijvoorbeeld de resultaten van de vorige dag te bekijken. Als alles goed gaat, hebben we de mogelijkheid om met onze klanten een praatje te maken.”

Cor: “We proberen het iedereen naar de zin te maken, zowel personeel als klanten. We willen zorgen voor goede randvoorwaarden voor de medewerkers en zijn voortdurend bezig met wat er beter kan, qua omzet, aanbod, service, maar ook qua klanten en de buurt.” Aan vaste klanten werd gevraagd wat hun grootste wens was ten aanzien van de verbouwing. Dat betrof niet zozeer uitbreiding van het assortiment, maar meer ruimte! En dat is goed gelukt: er zijn brede paden, met sfeervol licht; bovendien komt er een automaat voor de emballage: de lege flessen met heimwee.

Appie Opstappie

Het leukste aspect van hun werk vinden ze natuurlijk het dagelijkse, gevarieerde contact met de klanten. De bevlogen Cor bezweert me: “Ik doe dit werk nu 34 jaar en werkelijk: geen dag is hetzelfde!” Verder vinden ze het top dat het contact met en tussen het personeel zo goed is. “Leuk vinden we het als een vijftienjarige hier begint en dan jarenlang hier blijft werken en zachtjes opklimt. Dat zegt iets over de sfeer!”, meldt de energieke Timothy, “Het minst aantrekkelijke aspect is de administratie, maar ja: die hoort erbij. Ik wil het liefst ‘winkeltje spelen’; dat de klanten tevreden de deur uitgaan en terugkomen. Daar doen we het voor.”

Allerhande(l)

Een essentieel onderdeel van een grootgrutterij is de logistiek, de aan- en afvoer. Vroeger ging veel telefonisch, tegenwoordig gaat alles digitaal. Producten die de kassa passeren, worden geregistreerd. Komt het nog aanwezige aantal onder een zeker niveau, dan wordt dat meteen volautomatisch doorgegeven aan één van de vier distributiecentra van Albert Heijn in den lande; ‘de onze’ in Zaandam. Letterlijk de volgende dag zijn de nieuwe voorraden al in huis.

Wat beide A-Heren doen, is dagelijks controleren of de ‘schappenpraktijk’ overeenkomt met de digitale werkelijkheid. Hoewel het systeem rekening houdt met bv. naderende weersomstandigheden, moeten ze soms wat aanpassen, bijvoorbeeld: meer ijs bestellen bij warm weer of meer snert bij winterse toestanden. Eigenlijk hoeven ze hierbij weinig op te treden. En tja, als het systeem uitvalt –wat zelden gebeurt- dan gaat de tent letterlijk en figuurlijk even op slot.

De distributiecentra krijgen hun spullen aangeleverd van vele fabrieken. Dagelijks rijden honderden vrachtwagens door het land voor de logistiek: bij onze AH landen dagelijks zeker vier vrachtwagens.
Cor: “Als die trucks de emballage niet kunnen meenemen, balen we flink, want wij zitten met de zooi. Dan komt er snel een aparte vrachtwagen het spul ophalen. Wist je trouwens dat elk uur van de dag een vrachtwagen vol sinaasappels ons land binnenkomt? Alleen al voor AH. Ongelooflijk!”

In de buurt

De mannen melden dat het contact met de buurt, zoals ‘de Kleine Lelie’ en buurtbewoners, goed is.
Timothy: “We streven ernaar om containers niet meer op straat te zetten, wat ordelijker en schoner is. En: we gaan vanaf 3 februari elke zondag open, van 12 tot 18 uur! Veel mensen zijn daar enthousiast over.”
Cor rondt af: “Ik heb al in heel veel buurten gewerkt, maar deze is voor mij echt de top!”

Dit was weer een echte AH-Erlebnis!


Frans Kwantes,
29 januari 2019.

de bedrijfsleiders van de Albert Heijn in de Straatpraat van januari 2019

Timothy (links) & Cor (rechts)

Albert Heijn Gijsbrecht van Amstelstraat
Gijsbrecht van Amstelstraat 177
1214 AX Hilversum
035 624 9987

 

Meer nieuws

Alle berichten (84)

Filter op de kaart

Categorie